Biografie

Stéphanie Héman (1988) is een mezzo-sopraan met een voorliefde voor oratorium en opera. Met haar volle klank en groot bereik is haar stem zeer geschikt voor deze genres. Haar passie voor zingen begon al op jonge leeftijd op de Kathedrale Koorschool van Utrecht. Op deze basisschool kreeg zij naast de gewone reken- en taallessen, muziekles en zong zij in het bijbehorende Kathedrale Koor van de Catherina Kathedraal o.l.v. Gerard Beemster. Tijdens deze periode ontwikkelde zij zich niet alleen op het gebied van zang, maar volgde zij ook blokfluit-, viool- en pianolessen. Haar grote liefde voor de korenwereld begon hier.

Gedurende haar middelbareschooltijd heeft Stéphanie zangles gehad van Thea Bakker, Clara Mesdag en Esther Putter. Na haar tijd bij het Kathedrale Koor van Utrecht bleef zij in verschillende koren zingen. Zo zong zij bij het Nederlands Studenten Kamerkoor o.l.v. Maria van Nieukerken, bij de Utrechtse Studenten Cantorij o.l.v. Fokko Oldenhuis, in het Utrechts Studenten Koor o.l.v. Gilles Michels en bij Kamerkoor Cherise o.l.v. Manoj Kamps. Bij deze koren heeft zij als soliste de Krönungsmesse en de Mis in c-klein van Mozart, Misa Criolla van Ariel Ramírez en Butterfly Dreams van John Tavener gezongen.

Opgegroeid in de korenwereld ligt hier nog altijd haar hart. In 2009 was Stéphanie de soliste bij Wouter Verhage in de ‘Chichester Psalms’ van Leonard Bernstein bij de de Voorburgse Oratorium Vereniging en in 2014 in het ‘Dixit Dominus’ van Händel bij het Leids Cantate Consort.

Onder leiding van Marion Bluthard zong zij solopartijen in missen van o.a. Mozart, Haydn en Marc-Antoine Charpentier en in 2016 in Mirjams Siegesgesang van Schubert.

In maart 2014 liep Stéphanie stage bij het Groot Omroepkoor. Met hen voerde zij o.l.v. Markus Stenz de schitterende St. Luke Passion van James MacMillan uit in het Concertgebouw.

In 2010 begon Stéphanie haar opleiding aan de HKU, het Utrechts Conservatorium. Zij studeerde bij Charlotte Margiono. Daarnaast kreeg zij les van docenten Karin van der Poel, Jon Thorsteinsson en Dobrinka Yankova. In deze periode volgde zij o.a. Materclasses van Alexander Oliver en Frans Ehlhart.

Tijdens haar opleiding aan de HKU zong Stéphanie in de operaprojecten Dialogues des Carmélites van Poulenc, Suor Angelica van Puccini en als de derde Dame in Die Zauberflöte van Mozart. Tijdens deze producties was de regie in handen van regisseuse en dramadocent Gusta Teengs Gerritsen.

In de zomer van 2014 besloot Stéphanie haar studie af te ronden bij Claudia Patacca, aan ArtEZ te Zwolle. Hier werkte zij o.a. met docenten Elena Vink, Harry van Berne en Marjan Kuiper. Daarnaast volgde zij Masterclasses van onder andere Thomas Oliemans, Margreet Honig, Marien van Nieukerken en Anne Klare. Ook heeft zij een Minor Koordirectie bij Klaas Stok afgerond.

Tijdens haar muzikale carrière zong Stéphanie meerder malen voor het Koninklijk huis. De laatste keer was voor Koning Willem-Alexander tijdens de opening van het Akoesticum in Ede in januari 2016.

In februari 2016 is Stéphanie afgestudeerd aan ArtEZ voor haar Bachelor Klassiek Zang.

In maart van 2017 speelde Stéphanie de hoofdrol in de opera ‘Dido & Aeneas’ van Henry Purcell. Deze uitvoering was ter gelegenheid van het lustrum van het Utrechtse Kunstorkest o.l.v. Hans Lub.

Opgegroeid in de korenwereld ligt hier nog altijd haar hart en tegenwoordig staat Stéphanie ook vóór het koor. Zo dirigeert zij de koren A-Do-Re, Ariënza, Concordia en Rana Ridibunda, ieder met hun eigen stijl en streven.

Stéphanie vind het overdragen van haar passie voor muziek erg belangrijk en geeft aan een tiental leerlingen privézangles.

De afgelopen jaren bestaan haar solo-optredens voornamelijk uit het geven van huiskamerconcerten en het zingen op bruiloften en begrafenissen. Daarnaast wordt zij tijdens de hoogtijdagen met Kerst- en Paasvieringen vaak gevraagd als solist. Zij volgt nu iets meer dan een jaar zanglessen bij Klaartje van Veldhoven en samen werken ze toe naar een nieuw doel: Zingen bij één van de professionele koren in Nederland.